Van die dagen

Gisteren was het er nog niet.
Gisteren was ik vrolijk, actief, vol zin om dingen te ondernemen. Als iemand mij gisteren had gevraagd om het hoognodige in een rugzak te gooien omdat er een leuke reis in het verschiet lag, had de timer niet gezet te hoeven worden. Voordat er drie keer diep adem gehaald zou zijn stond ik met jas, tas en mezelf al lang en breed bij de voordeur. Gisteren kreeg ik al inspiratie van een lege sinas-dop.
Bij wijze van spreken.
Vandaag is alles anders.
Vandaag werd ik wakker en schoot de ene na de andere paniekgedachte door mijn hoofd. Hoe vaak moest het verbeterde scriptie van oudste worden uitgeprint en ingebonden? Wat voor dag is het vandaag? Wil ik wel praten met mensen waarbij het bij voorbaat al lijkt dat het gesprek gedoemd is te mislukken?
Lusteloos loop ik naar de badkamer.
Ik kijk in de spiegel. Mijn haren moeten ook al opnieuw gekleurd worden. Waarom heb ik dat gisteren niet gezien?
De kleur valt anders uit dan gehoopt.
*zucht*
Ik surf wat op het internet en vind niet wat ik zoek. Maar ja, wat zoek ik eigenlijk? Ik word kriegel van mezelf.
Ook tijdschriften bieden geen soelaas. Inspiratie is ver, ver te zoeken. Aan de andere kant, waar heb ik in ‘s-hemelsnaam inspiratie voor nodig nu? Schrijven lukt niet, fotograferen heb ik geen zin in, om te lezen heb ik meer rust nodig in mijn kont…
Lief leest een stukje van Aaf voor in een poging mij op te vrolijken. Ik kan er niet om lachen. Iemand heeft mijn lach gejat vannacht en ik snauw dat ik Aaf sowieso nooit leuk vindt!
Ik lieg.
Aaf is wel leuk, net als Sylvia. Martin.
Maar niets komt aan bij mij.
Voorzichtig rolt hij een chocolade-eitje naar me toe.
Ik gooi het terug in het schaaltje.
Geen zin in chocola.
En als mijn lief heel voorzichtig een vraag begint met: ‘Moet je misschien…’, kijk ik hem zo vernietigend aan dat hij de rest van de zin vlug weer inslikt.
‘Nee! Ik word niet ongesteld! Ik word überhaupt nooit meer ongesteld de laatste tijd. Voordeel van in de overgang gaan.’
Lief vlucht naar de kamer. Met de hondjes. Mij alleen aan de keukentafel achterlatend.
Net goed! Denk ik. Zou ik ook doen als ik mijn lief was. Of een hondje.
*zucht*
Het is weer eens zo’n dag.
Mag het alsjeblieft alvast morgen zijn?

oud

24 gedachten over “Van die dagen

  1. klaproos

    oh shit, zo’n dag…
    bhewwwwwwwwww daar heb ik er de laatste tijd erg veel van… baaldagen…
    we zijn denk ik gewoon toe aan het voorjaar, zon, kleur, en korte mouwenshirts, en korte benenbroeken 🙂

    twee armen en een zoen,

    Like

  2. trudy

    Een troost, ben nu 68 en heb nog steeds van deze dagen, geloof dat wij altijd last van onze hormonen blijven houden, kan ook lekker even boos worden . Terwijl ik de liefste en rustigste man ter wereld heb. Je hebt zo n dag om met rust gelaten te worden, weet zeker morgen is t over!

    Like

  3. Helena

    Ik blaas een hele *dikke zoen* naar je toe… niet dat die iets voor je gaat doen waarschijnlijk, maar hé, je kunt nooit weten *knipoog*… enne, weet je, ook deze dag heeft maar vierentwintig uur… en wie weet *glimlach*

    Like

  4. Yvonn

    Zulke dagen zouden verboden moeten worden!
    Ik beken ze (te) vaak te hebben, ook al word ik nog wel ongesteld, maar niet op dat moment. Maar de dagen die zijn zoals jij als gisteren beschrijft, maken me juist door de dagen als vandaag extra blij!
    De dalen van deze dagen kunnen alleen zo diep zijn door de pieken van die andere dagen. Hoop voor je dat er snel weer een paar komen!!

    Like

  5. Mammalien

    Nu ben ik trots dat ik je wel een glimlach heb weten te ontlokken. Al was het maar met mijn eigen depressieve gevoelens vandaag. Vroeg me ook al af of de hormonen de boosdoeners waren… Sterkte! Ik ga lekker niets doen. Alleen. Dat lucht op.

    Like

  6. Jet

    Deze dagen horen erbij. Voor mij zijn dit de dagen dat ik vooral in m’n ziel zak en er niet zoveel ruimte overblijft om allerlei dingen om me heen leuk en interessant te vinden.
    Laat het maar over je heenkomen, ik weet zéker dat je je morgen weer anders voelt. Kus voor je! Xxx

    Like

  7. Colin

    Iets te herkenbaar 😉 Maar zelfs op zo’n offday heb je je header toch wel weer in stijl gepimpt, leuk! Maar of dat iets goed maakt vandaag? Soms heb je van die blijf-in-bed dagen en eigenlijk moeten we daar maar gewoon aan toegeven. Knufff …

    Like

Geef een reactie

