Nieuwe weg

Een kleine drie weken fiets ik nu van huis naar werk. Geen straf, na jarenlang met auto & trein, fiets & trein en soms alleen de auto een woon-werkverkeer te overbruggen.
Ik stap ‘s-morgens op de fiets en voilà, na een goed kwartier parkeer ik mijn fiets in de stalling bij mijn werk en klim vier trappen naar mijn werkplek. ‘s-Avonds doe ik de tegenovergestelde beweging, al wil de route dan nog weleens wijzigen.
‘s-Ochtends blijft de weg redelijk gelijk.
Niet de kortste, zoals mijn lief mij aanraadde, nee, ‘s-ochtends fiets ik vooral de mooiste route. De fijnste. De leukste.
Ik begin natuurlijk in onze straat. (nog steeds zo blij met ons huis en de straat! 🙂 ) Dan fiets ik richting stad, waarbij ik meestal mijn vroegere trein nog in de verte zie aankomen als ik het spoor oversteek.

route-1

Dan fiets ik verder de stad in.
Langs de mooie gebouwen, over de brug van één van de singels, Voorbij de gerechtsingang van de oude koepel, om de kleurrijkste fontein van Breda in de richting het park.

route-2
Als ik door het park fiets krijg ik altijd het gevoel dat ik in Parijs ben. Je zou je dag met een rotter gevoel kunnen beginnen… Een park in alle vroegte is sowieso een geweldige belevenis. Schoonmakers prikken het afval aan hun stokken, terwijl joggers hun rondjes rennen. Onder de bomen staan vaak groepjes mensen tai chi te beoefenen en vroege militairen snellen richting KMA.
Bij het oversteken kijk ik snel naar links en rechts.
Kerk en kasteel, dichtbij elkaar.
De route gaat verder, langs de KMA, in de richting van het Spanjaarsgat. Even loeren naar de Spi, zoals de borrelboot liefkozend wordt genoemd door menig Bredanaar.

route-3
Haagdijk gaat over in nieuwe Haagdijk en na nog wat bochtjes en hoekjes duik ik de diepte in. Op weg naar de kamer waar ik de komende 9,5 uur zal gaan doorbrengen.
Met veel plezier.
Net zoals mijn route onderweg naar het werk.

route-4

Hoe is jullie route onderweg naar het werk??

33 gedachten over “Nieuwe weg

  1. Colin

    Hoe heerlijk om door de leukste stad van Brabant te fietsen!! Mijn route naar mijn werk is straat uit, linksaf, oversteken en stukje de straat in … lopend meestal. Vind de werkritjes naar Amsterdam een stuk leuker, zelfs met file dus doe ik steeds vaker ipv “om de hoek” aan het werk te gaan 😉

    Like

  2. silliesullie

    Oh best een leuke route idd, ik ga m ook eens een keertje doen na mn vakantie oke??
    Mijnes is lang zo boeiend niet denk ik…..straat uit…..onder de duinen door, langs de vuurtoren, en dan ben ik er al…..

    Like

  3. Kakel

    Ik kan me geen beter begin van de dag voorstellen. Vroeger fietste ik ook naar mijn werk in Rotterdam. Zelfs als het regende kon ik niet chagrijnig worden!
    lieve groet Kakel

    Like

  4. schrijfselsvanmij

    Mooie route! Toen middelste nog in Breda studeerde en woonde kwam ik er regelmatig èn graag. Hij woonde in de Nieuwe Bosstraat, vlak bij de Koepel. Hij werkte er ook, in een (leuk) biercafé.
    Ik werk niet buitenshuis, dus een (leuke) route om te fietsen van/naar werk heb ik niet.

    Like

  5. beaunino

    Een kwartiertje lijkt me goed te doen, net mooi. Zeker als je zo’n mooi tochtje kunt maken als jij. Voor mij is het te ver om te fietsen, al heb ik dat wel eens gedaan. Voor mij auto, trein en metro. Wie weet, maak ik ook eens een plog daarover. Leuk idee!

    Like

  6. Morgaine

    Mijn route is net iets te ver om te fietsen, ik kan er meerdere nemen maar over het algemeen gaat dit door stukjes park en bos en meer nog door en langs woonwijken heen of ik fiets langs het spoor van A tot W ongeveer, dan moet ik even afbuigen om langs de busbaan verder te gaan, lol…

    Maar ik ben meestal met de bus en ja dan zie ik meer wijken en haltes dan eigenlijk nodig is, fiets is korter in km’s.

    X

    Like

      1. Morgaine

        hahahahaha best lastig, het zijn van die drukke doorgaande fietspaden, afslaan is vaak onmogelijk en je bent een gevaar vaak als je ineens stopt 😛

        Like

  7. Rebelse Huisvrouw

    Wat heb je een gezellige werkplek!!! En leuk ja, deze route. Toen ik nog in Amsterdam woonde fietste ik ook elke dag via het Vondelpark naar m’n werk en ik kan niet anders zeggen: ik vond het heerlijk. Nu woon ik in Friesland maar werk nog in A’dam. Ik sjees de Afsluitdijk over en ik ben er maar wat heb ik gezien? De Afsluitdijk. En veel auto’s… 😉

    Like

  8. Jet

    Mijn route? Vanuit de woonkamer links af, de trap op. Daar eenmaal aangekomen, de overloop schuin oversteken naar de kamer links in de hoek, alwaar ik mijn praktijk/studeer/terugtrek/komtotrustkamer heb. *schater*

    Like

  9. Claudia

    Ik heb je weer gevonden, fijn! En wat helemaal bijzonder is, je werkt nu binnen een straal van een km van ons huis. Ik werk in Almkerk, dus zuidelijke rondweg en A27. Ik wens je veel werkplezier. Hartelijke groet Claudia

    Like

Geef een reactie

