Tweede jeugd

Afgelopen week moest ik mijn spiraaltje verwisselen. Oude eruit, nieuwe erin.
Vooraf had ik een gesprek met mijn huisarts. Ik twijfelde. Moest ik nu wél of niet gaan voor dat nieuwe spiraal? Ben ik eigenlijk nog wel vruchtbaar? Ik bedoel… ik ben niet meer de jongste en misschien heeft mijn lichaam het allang opgegeven om iedere maand een eitje te produceren. Door het spiraaltje ben ik al jaren bevrijd van mijn menstruatie, wat natuurlijk een mooie bijkomstigheid is bij een noodzakelijk gebeuren rondom de keuze om vooral niet meer zwanger te willen worden.
Huisarts en ik besloten: nog eenmaal vervangen. Tegen de tijd dat deze nieuwe eruit zou moeten zou het zo goed als echt afgelopen moeten zijn met mijn vruchtbaarheid.
Tot zover ging het allemaal goed.
Tevreden over dit besluit lag ik afgelopen maandag op de behandeltafel bij mijn dokter.
Vanaf dat moment werd het een ramp.
Oude spiraal weigerde los te laten en mijn lichaam weigerde nog harder om een nieuwe toe te laten toen de oude na veel gedoe toch verwijderd was.
Huisarts en ik keken elkaar eens aan tussen mijn benen door.
‘Dit gaat niet werken,’ zuchtte ze. ‘Misschien toch goed om het door de gynaecoloog te laten doen.’
Ik knikte en kroop voorzichtig van de tafel.
Hoeveel ongemak moet een vrouw doorstaan om geen kinderen te willen?
‘Pas op, je bent niet veilig nu, hè,’ waarschuwde ze me nog even bij het afscheid nemen.
Mijn vernietigende blik deed haar glimlachen.
‘Hmm, voorlopig geen polonaise aan je lijf, hè?’
Ik knikte voor de tweede keer en grimaste.
Vrijdag ging ik voor poging nummer twee. Andere locatie, andere arts, zelfde missie.
Na een half uur verliet ik een illusie armer en een ouderwetse prop maandverband tussen mijn benen de behandelkamer.
Littekenweefsel van geboorten en eerdere spiraaltjes hadden het onmogelijk gemaakt om de nieuwe te plaatsen. Ik was dan wel bevrijd van het littekenweefsel nu (daar had de arts zich goed voor ingespannen), maar  het nieuwe spiraal zat nog steeds goed opgeborgen in de langwerpige doos in mijn tas.
‘Over twee weken terug voor controle en dan plaatsen we hem alsnog.’ De woorden galmden door mijn hoofd en onmacht prikte in mijn ogen. Hoe moeilijk was het nu helemaal om een spiraaltje te vervangen? Allemachtig…
Nu, twee dagen verder, de buikkramp voorbij twijfel ik opnieuw.
Misschien moet ik de natuur haar gang laten gaan. Misschien moet ik dat spiraaltje maar laten voor wat het is.
Mijn lijf lijkt de beslissing al genomen te hebben. Nu ik nog…

eitjes

38 gedachten over “Tweede jeugd

  1. Brr..een spiraal ,heb twee keer een mirena spiraal gehad, met alle klachten van dien en ik voelde m alleen maar zitten (t kreng) en bloeden…De dokter zei toen al dat is een goed voorbehoedsmiddel werkt dubbel zo goed …
    Maar veel sterkte ermee!

    Like

      • Ik heb geen centje last gehad van de overgang. Wel ooit een paar maanden een spiraaltje geprobeerd kort na de geboorte van onze jongste (omdat ik zelf voedde, kon ik het eerste jaar geen nachtje naar het ziekenhuis om knoopjes te laten leggen). Dat was eens maar nooit meer! Vreselijke buikpijn en nare vloeipartijen.

        Like

  2. En dat is ook precies de reden dat ik nog niet weet of ik over een jaar of 2 (of moet het al eerder…?) hem nog wil laten vervangen. Het plaatsen vind ik zó pijnlijk! Gelukkig heb ik rond iedere eileider een strik zitten, dus daar hoef ik me geen zorgen om te maken.

    Like

  3. Auw!! Wat een ellende; je spiraal voelde zich blijkbaar wel heel erg “gesetteld”.

    Toch moet ik echt niet aan een “tweede leg” denken dus slik ik braaf maandelijks mijn stripje leeg. Heeft vast ook zijn nadelen maar als ik jouw verhaal zo lees, voor mij de betere optie.

    Like

  4. Oh, ik weet nog dat ik bij de huisarts was voor mijn uitstrijkje in het jaar dat ik 50 werd.
    En ze constateerde dat ik met de overgang bezig was, wat je niet echt merkt als je aan de pil bent. Het was wel minder maar ik was nog jong vond ik hihi… Toch maar besloten om hem niet meer in te nemen, en meteen al bleef het maanden weg. Lang verhaal wat ik je bespaar, maar inmiddels 5 jaar verder en al jaren de pil niet meer nodig gehad hoor. Och en weet je, zolang je jong van geest blijft is het niet erg.

    Like

    • Ik vind het ook mooi geweest! Alles werkt normaal gesproken ook normaal! 🙂 En dat spiraaltje helpt me misschien ook wel door de ergste perikelen van de overgang heen… Ik twijfel dus nog!

      Like

  5. Niet leuk dat gedoe…. mannen hebben het echt maar makkelijk. Mirena werkte bij mij omgekeerd… ik bleef vloeien dus manlief nam zijn verantwoordelijkheid 😉 Nu met beginnende overgang ook veel gedoe met een omgekeerde menstruatiecyclus dwz meer wel dan niet vloeien. Ooit is het voorbij. Dan kan de vlag uit.

    Sterkte! groetjes, Dorothé

    Like

  6. Na het inbrengen van een spiraaltje heb ik zoveel last gekregen dat-ie er in een wip weer uit was.
    Ik heb gekozen voor een vrouwvriendelijk manier van steriliseren. Er worden veertjes om je eileiders aangebracht, zodat de evt eitjes je baarmoeder niet meer kunnen bereiken. Was in een poep en een zucht gebeurd. Had ik dat maar jaren eerder gedaan….
    Liefs en sterkte.

    Like

  7. Ik heb ‘m ook eens gehad maar het was een drama. Was blij toen dat ding er weer uit was. Ik las ooit een verhaal van een vrouw bij wie het spiraal eruit gehaald werd door een arts in opleiding – hij trok bijna de hele baarmoeder eruit!!! (Misschien was het een broodje aap-verhaal, dat kan, maar toch…!)

    Like

  8. Ach jeetje, lieve schat, misschien dat een ‘spiegeltje’ paracetamol iets helpt en op de dag zelf een cocktailtje (2 paracetamol + ibu)…wil nog wel eens iets doen (wel iemand meenemen dan hè…dus niet meer zelf autorijden :-)).
    Voor de rest kan ik je geen wijze raad geven helaas, want ik sta voor dezelfde uitdaging… xx

    Like

  9. Bij mij is de Mirena vorig jaar eruit gehaald (ik ga hier niet vertellen wat dat voor gênante vertoning was ….. bah …..) en ik heb geen nieuwe gekregen. Ik slik nu een lage dosering hormoontabletjes ivm overgangsklachten en ben daar erg tevreden over,

    Like

  10. Jeetje de andere kant van een spiraaltje dus, ben ik even blij dat ik de natuur in combi met de pil haar gang heb laten gaan. Nou ja, ik heb een vriendin gehad bij wie het ooit fout is gegaan gehad, en dat heeft er eigenlijk al heel jong voor gezorgd dat ik het niet hoefde.

    Ik hoop voor jou, want inderdaad, toen ik het al las, dacht ik, nee dus, jouw lichaam heeft de keuze al gemaakt. Er is altijd nog de pil en dat werkt ook best goed 😉 Sterkte met het accepteren.

    X

    Like

  11. Oh …. ik ben een beetje ouderwets denk ik al die dingen waar extra hormonen in zitten(ook al is het laag gedoseerd) ik ben er niet zo van.
    Hier heeft de manlief na onze jongste zn maatregelen getrokken.
    Als ik last krijg van overgangsdingen het zij zo, ik maak me iig nog geen zorgen daarover.

    Like

  12. Ik ben zo blij en zorgeloos met m’n ijzerwinkel (spiraaltje dus) dat ik tot in lengte van dagen een nieuwe wil. Ik heb em voor m’n bekkenpijn en als ik ermee een beetje vrolijk de overgang mee door kom, hoor je me niet klagen. Het wisselen is geen favoriet dagje uit, maar ach, bevallen doet meer pijn, denk ik dan maar.
    Succes met je beslissing, snap dat je niet staat te trappelen.

    Like

  13. Volgend jaar mag ik weer en ik wil zeker weer een nieuwe. En dan 5 jaar later gaan we misschien beslissen of het nog nodig is. En eerlijk gezegd hoop ik met de mirena een beetje plezierig door de overgang heen te komen, want die zal ik tussen nu en 5 jaar toch echt ook tegenkomen.

    Like

  14. Tsja, heb ooit een spiraaltje gehad, voor een week.
    Werkte niet.
    Was 38 jaar toen ik mijn baarmoeder moest laten verwijderen.
    Niets ernstigs, maar hij moest eruit, zo fijn!!!
    Succes met je beslissing.
    (de mannen in mijn leven zijn overigens gesteriliseerd.)

    Like

  15. He bah, balen!

    Maar genoeg is kennelijk genoeg. Dan maar iets anders, of niets anders. Je ´bent´er waarschijnlijk bijna…

    Tot nu toe ging het als een zonnetje met jou en de spiraal toch? (Tussen alle nare verhalen over dat ding die je overal leest… ik heb er ook een en houd me altijd voor dat er ook tevreden gebruikers zijn…)

    Like

  16. na drie zeer gewenste kindjes weer de pil genomen, drama, kon er niet tegen.
    op advies van de huisarts een spiraaltje gedaan, no problems at all tot…ie vervangen moest worden en zoek bleek te zijn. Via X-foto teruggevonden ergens in de baarmoederwand, gecureteerd en gelijk klemmetjes om de stokjes. Dit alles is 30 jaar geleden, dus niks nieuws onder de zon

    Like

  17. De techniek gaat razendsnel. Oplossingen van een paar jaar geleden zijn inmiddels achterhaald. Luisteren naar je lichaam is meestal het beste idee. Succes!

    Like

Geef een reactie

