Winterse dromen

Op het moment dat de Goedheiligman zijn hielen licht en weer naar warmere oorden vertrekt, begint mijn hart pas echt vol verwachting te kloppen. Niet dat ik het 5 December niet waardeer, hoor, begrijp me goed. Ik ben dol op (gevuld) speculaas en als ik de verwachtingsvolle snuitjes zie van de kinderen om ons heen, smelt ik iedere keer weer een beetje. Het is meer dat ik Sinterklaas zie als het startschot van een gezellig seizoen. Zodra hij dus vertrekt komt de kerstboom naar binnen.
Lichtjes voor het raam, lichtjes in de boom, lichtjes in de tuin.
Van mij mag het vanaf vandaag dan ook over zijn met de té warme temperaturen. Twaalf graden is echt teveel voor deze maand.
Het moet koud worden. Wit worden. Winters. Met dikke pakken sneeuw.
Ik maak potjes met kerstgeur door de schillen van sinaasappel met kruidnagels, kaneelstokjes, afgevallen dennentakken van de (uiteraard echte!) kerstboom, een opengesneden vanillestokje, steranijs en wat kruiden (rozemarijn en/of tijm) te koken in water met een scheut zonnebloemolie. Buiten koud, binnen warm!
Op de bank leg ik warme dekentjes neer op de leuning en in alle donkere hoekjes van de kamer zet ik groepjes kaarsen neer.
De playlist die mijn lief eigenhandig maakte op iTunes met alle mogelijke winterliedjes in nog meer soorten en maten die je kunt verzinnen schuift weer op naar de top van mijn favorieten.
Dat er nog gewerkt moet worden in deze maand, vergeet ik voor het gemak voor vandaag maar even. Ik laaf me aan de gezelligheid en warmte die me vanuit alle tijdschriften en magazines toelacht. Hoe onwerkelijk het soms ook mag zijn.
Vandaag leef ik even mijn winterse droom.
Morgen pak ik de wereld weer op en bezie de werkelijkheid.
Nu even niet…

winterse droom

15 gedachten over “Winterse dromen

  1. Marja

    Ik ben juist zo blij met deze temperaturen. Heerlijk iedere dag nog een paar uurtjes in de tuin rommelen. Tja, ik ben een koukleum. Laat de sneeuw en vorst nog maar even wegblijven.

    Like

    1. Joolzz Berichtauteur

      Nee…. alleen in December mag het sneeuwen. 🙂 In januari vrieskou, dan een 11-stedentocht om vervolgens weer lekker zonnig en warm te worden! Ik weet wel hoe ik het wil… 🙂 *schater*

      Like

  2. Morgaine

    nu las ik ivm mijn eigen verjaardag en het maken van mijn blog voor mijn dag, dat het in 1933 -12 graden was op 6 dec. en in 2007 +12 als warmste 6 dec. hahahaha

    Ik wil wel vrieskou, maar de sneeuw mag wegblijven, want anders zit ik meteen zo aan huis gekluisterd, en ik wil wel naar buiten kunnen eigenlijk, dus geef mij die vrieskou en helderheid maar, met zon overdag en die -12, lol.

    Die potjes die je maakt, daar heb ik nu nooit aan gedacht, en dat terwijl ik wel voor jan en alleman allerlei keelpotjes maak, hahaha ook met kruiden dus, maar dan zonder de olie 😉

    X

    Like

Geef een reactie

