#UDCT (Ugly Duckling Christmas Tree)

‘Koop ze maar. Allemaal! Ik vind dat wel mooi, alles in één kleur. Eén thema…’
Mijn lief staat naast me en wijst naar de kerstbal in mijn hand. Het is een glazen exemplaar. Een pimpelmeesje is er vakkundig op geschilderd. In de schaal liggen nog minstens dertig andere exemplaren. Roodborstjes, koolmeesjes, vinken, merels, mussen, alle kleine huis-tuin-en-keukenvogels zijn vertegenwoordigd.
Ze zijn schitterend. Het zijn kleine kunstwerkjes.
Ze vormen een eenheid.
Vooral mijn lief houdt daarvan.
Ik denk aan de bonte verzameling die thuis op me ligt te wachten. Mooie ballen, zware taferelen (die vooral met zorg onderin de kerstboom gehangen moeten worden, willen ze het kunnen halen tot na nieuwjaarsdag), ballen met kerstmannen, engeltjes, druppels, van alles ligt er in de doos.
Het is inderdaad een bij elkaar geraapt zooitje. Menig stylist zal z’n wenkbrauwen tot ver over de oren optrekken en vol afgrijzen zijn gezicht afwenden. Alsof het pijn doet aan de ogen.
Ik daarentegen kan bijna niet zonder het nostalgische gevoel dat ieder jaar weer door mijn handen glijdt.
Het houten huisje dat middelste persé ooit in de boom wilde hangen. Op ooghoogte. Waardoor de boom bijna scheef ging hangen en de tak waar hij zijn huisje aan opgehangen had het uiteindelijk begaf. Of de stenen kerstklok van oudste, die zelfs een klingelgeluid gaf als je er (stevig) tegenaan tikte. Loeizwaar en zo breekbaar als het maar zijn kan. Of de grote engel van van jongste, balancerend op een maan. Ook al zo zwaar, dus die werd bijna tegen de stam aangehangen.
Later kwamen er foeilelijke glittersterren en -ballen bij die in een discotheek niet zouden hebben misstaan. De Diddle die nog steeds een prominente plaats krijgt op ooghoogte. Ik kan ze gewoon niet wegdoen. Het is precies dat laatste stukje nostalgie dat voor mij zo met kerst verweven is. Alles wat me lief is even heel erg binnen handbereik.
De glazen bal met het pimpelmeesje leg ik dus voorzichtig weer terug.
‘Misschien volgend jaar,’ beloof ik mijn lief.
Hij lacht. Hij weet wel beter.
Net als ik.

Image-1

 

22 gedachten over “#UDCT (Ugly Duckling Christmas Tree)

  1. ollieherman

    Heerlijk, die grote verscheidenheid. Zo’n strakke designboom lijkt mooi, maar verveelt al vrij snel. Er valt niets meer te kijken, te ontdekken. Gewoon van alles en nog wat in die boom, dat is het mooiste. En voor kleine kinderen een ontdekkingstocht 🙂

    Like

  2. Jet

    Wat mooi Gwen… Zo ga ik ieder jaar maar op m’n gevoel af aan wat voor kleur ballen ik behoefte heb. Dit jaar maar weer, net als de afgelopen 2 jaar, voor een hoofdzakelijk witte/zilveren boom. En dat kwam dan alleen omdat ik nu geen energie had om m’n gevoel voor een hele felle, bont gekleurde boom achterna te gaan. En dat is misschien maar beter ook… *schater*

    Like

  3. terrebel

    Niets mis met een beetje nostalgie, hoor! Maar verandering is ook helemaal niet erg. Dat heb ik in de loop der tijden wel geleerd. Veel voorpret gewenst!

    Like

  4. Colin

    Ooit had ik zo’n boom met hoog en vooral kleurrijk Disneygehalte in de keuken als kinderboom en in de woonkamer een stylish verantwoord mega geval. Heb daar helaas niets kleurrijks meer van en woon inmiddels “iets” kleiner en allang blij dat er één boompje in past.

    Dit jaar bracht huisbakker precies de boom mee die ik in gedachten had (applaus) en wilde ik sfeer, maar vooral rust dus kwamen alleen mijn houten hangers uit de doos en hebben we een hele basic boom. Hoe fijn!

    Maar soms mis ik die foeilelijke, gekleurde van alles wat boom en dan vooral het samen versieren met 2 door het dolle heen kids met oooh’s en aaaah’s als er weer iets “moois” uit de doos kwam wat ze in de boom mochten hangen. Nostalgie … zucht 😊

    Like

  5. Morgaine

    hahahahaha ja nou ja, dit heb ik dus ook, dan wel net even anders, alles is wel zilver en wit, maar uit de seventies of ouder zelfs 😉 En hoe mooi ook zo’n thema boom of alles op elkaar afgestemd ik weet het niet hoor, wie weet kan ik ooit weer twee bomen neerzetten of zo 😛

    X

    Like

  6. daatjes

    In onze boom heel veel glaswerk en engelen. Ik kreeg ooit van mijn lief drie glazen engelen en daar is de liefde voor glas begonnen. Inmiddels hangt bijna de hele boom vol. Maar die eerste drie, die staan voor onze kinderen en daarom hangen ze op ooghoogte in de boom. Fijne dagen gewenst en een fantastisch nieuwjaar!

    Like

Geef een reactie

