Doornroosje

Laat ik niet te vroeg juichen, maar het lijkt erop dat ik de balans voor een gezonde nachtrust heb gevonden! Nu is mijn balans natuurlijk niet direct iederééns balans, maar wie weet, misschien zit er iets in wat een ander ook kan helpen.
Om te beginnen ben ik na een kleine week radicaal gestopt met die oil pulling. Té smerig, téveel gedoe, té… nou ja, gewoon té dus! Ik vermijd late maaltijden, ben gestopt met mijn dagelijkse glaasje wijn, ben overdag minder koffie gaan drinken (ook op het werk) en vraag niet meer aan anderen hoe zij slapen.
Wat doe ik dan wél?
Ik ben eens via een app gaan bijhouden hoe slecht mijn slaap nu eigenlijk is. Ik bedoel, ik kan wel denken dat ik zo slecht slaap, maar misschien valt dat allemaal wel mee. Helaas (of gelukkig) bleek al snel dat mijn slaapkwaliteit inderdaad ver beneden peil lag. Ik zag dat ik per nacht gemiddeld zeven keer wakker was, waarbij er één tot twee periodes zeker een uur duurde. Waardeloos dus. Maarrrr… hierdoor heb ik wel de knoop doorgehakt om naar de huisarts te gaan die mij (godzijdank!) ondersteunde in mijn slaapwens. Dus, die avond sliep ik als een roosje, met behulp van een ‘pammetje‘.
Toch vond ik de gedachte aan zo’n slaapmiddel niet echt fijn en dus ging ik verder met mijn zoektocht.
Per ongeluk merkte ik dat ik eigenlijk best wel lekker sliep als ik een (speciaal) biertje dronk ipv mijn normale glaasje wijn. (Dit allemaal naar aanleiding van het Belgisch stoofvlees dat mijn lief op dit moment veel bereidt en waar je een biertje bij drinkt ipv wijn! Met dank aan mijn lief dus… 🙂 )
Ook nam ik mijn bewegingsritme eens onder de loep. In mijn slaap-app wordt namelijk ook bijgehouden hoeveel stappen je per dag hebt gezet. Dat was bedroevend laag. Serieus bedroevend laag! Bovendien, met dat biertje per dag is een beetje beweging wel aan te raden, anders heb ik straks weer een gewichtscrisis!
Ik loop, wandel, ren dus tegenwoordig zo’n 4-5 keer per week. Om dit lijf daarnaast dan ook nog een beetje soepel te houden sta ik bovendien iedere ochtend op mijn yogamatje voor wat oefeningen en mediteer ik bijna dagelijks. Niet wazig, gewoon rustig.
‘s-Avonds drink ik geen koffie of thee meer, voor het naar bed gaan neem ik een hete douche en als ik in bed stap druppel ik wat lavendelolie op mijn kussen. Bij koude nachten houd ik bovendien lekker een paar (slaap)sokken aan, want het raam moet (ook met tien graden vorst) hoe dan ook open zijn en koude voeten en slapen is geen goede combinatie, daar ben ik ondertussen ook wel achter gekomen.
En het wonder gebeurde!
Ook in mijn app zag ik dat mijn slaapkwaliteit omhoog ging. Zat ik eind januari nog op een dramatische 34%, de laatste 10 dagen kom ik niet meer onder de 85%. En in deze tien dagen heb ik slechts één keer dat ‘pammetje’ geslikt. Op de 2e dag van de tien…
Het mes snijdt aan twee kanten, niet alleen slaap ik beter, ook mijn conditie gaat met sprongen vooruit!
En dat is weer een mooi voordeel, want deze zomer zijn lief en ik van plan om naast onze gewone vakantie in Frankrijk, ook nog een paar dagen de bergen in te trekken. Met rugzak, van hut naar hut.
Gelukkig schenken ze in berghutten voornamelijk bier naast de frisdrank.
En dat is wel weer een bijkomend voordeel!

SAMSUNG CSC

Advertenties

35 gedachten over “Doornroosje

  1. Wat een goed nieuws. Wat misboek nog helpt is praten over wat ik meemaak en huilen oftewel de emoties overdag meer toelaten. Als ik dan wakker lig word ik daar niet zo door ‘besprongen’ en ik blijf sowieso kalmer over het wakker liggen. Verder heb ik ook een saai boek voor het slapen gaan. Russische namen werken bij mij goed.

    Groetjes,

    Dorothé

    Like

  2. Knap je hoe je je slaapprobleem aanpakt. Ik zou willen dat ik zo veel discipline heb voor elke dag yoga en meditatie, voor mijn gevoel altijd druk druk druk met af en toe ook een slechte nacht tussendoor. Dus ik lees “Doornroosje” als tip van de dag!

    Like

  3. Tja, wat zal ik zeggen.. ik zit vanmorgen vanaf kwart voor 5 op de bank.. ook mijn nachtrust mag wel iets beter worden.. Ik kreeg ook een strip pammetjes, maar dat helpt soms niet eens ;-(
    Bier lust ik niet, yoga doe ik van mei tot september, in de buitenlucht.. ik verheug me er nu al op.
    Weltrusten vanavond!

    Like

    • Gewoon bier (pilsje, biertje) lust ik ook niet! Maar een donker biertje of (nog beter!) Kriek vind ik heerlijk! Waarom doe je in de winter geen yoga? Dat is toch niet weerafhankelijk?

      Like

  4. Zo zie je maar weer, en ja bijhouden met de hand of app is wel handig, ik doe dat eventueel met de hand nog, ouderwets lekker, als er iets is waarvan ik denk dat het even niet lekker loopt en kijk waar de minputen en pluspunten ook zitten. En niets mis met een pammetje zo nu en dan, ook al moet ik dat soms even doen, het wordt al heel wat minder juist, dankzij de pammetjes en meer regelmaat en bla.. maar goed ik zit ook met mijn fibro, is weer anders 😉

    Ik ben blij dat jij het gevonden hebt, of een groot deel ervan, en dat je nu een stuk beter slaapt 😀

    En als je toch pammetjes hebt, voor nu, neem toch een paar keer nog in, kans is groot dat je bio ritme er dan op in gaat spelen, niets mis mee, echt niet. 😉

    Like

      • Dat is hoe het bij mij werkt, op mijn doosje staat elke avond voor het slapen gaan 1 tablet… het werd 1x per week…. nu 1x per maand, zo nu en dan heb je gewoon die hele diepe slaap nodig, en weet je wat zo gek is? bij mij dan, als ik het inneem, dan slaap ik minder uren, maar wordt frisser wakker dan de avond ervoor toen ik nog niet had genomen en wel 10 uur had geslapen, mensen snappen vaak niet, dat medicijnen ook een zege kunnen zijn om je weer op weg te helpen naar beter en op eigen kracht. ❤ (en luister naar je lichaam en je hart 😉 )

        Like

  5. Oh dat Belgische biertje van je…wat een giller. Wij gaan van een donker Kasteel al helemaal onderzeil. En dan wordt dat biertje ook nog gedeeld. Fijn dat je weer op eigen kracht kan slapen…geniet er van.

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: