Wankel

Na het telefoontje zit ik een tijdje voor me uit te kijken. Lief zit naast me en kijkt me gespannen aan. Ik open mijn mond, maar er komt geen geluid uit. Ik sluit hem dus maar weer. Mijn handen strijken denkbeeldige kreukels weg op het kussen dat op mijn schoot ligt. Ik haal diep adem en gooi het er dan in één keer uit: ‘Ze denken toch dat het een auto-immuunziekte is. Díe auto-immuunziekte. Aplastische Anemie. Er zijn nog wat laatste testen gedaan, maar eigenlijk is de arts er zo goed als zeker van. Zeker nu zijn Hb-gehalte ook iedere keer weer aan het dalen is. Volgende week moet hij naar het ziekenhuis komen om het behandelplan te bespreken.’

Aplastische Anemie.
Ik laat het woord een paar keer door mijn mond rollen, voel een golf van misselijkheid omhoog komen en slik mijn tranen weg. Ik herinner me ook weer de eerste dagen na het allereerste bloedonderzoek. ‘We gaan een beenmergpunctie doen om in ieder geval de twee ergste varianten uit te kunnen sluiten. Acute Leukemie en Aplastische Anemie.’ De opluchting dat het dát in ieder geval niet was, lijkt nu een slecht vertelde grap.

Ik denk weer terug aan het telefoongesprek met mijn middelste.
‘We weten nu in ieder geval wat het is, mam. We kunnen iets gaan doen!’ Zijn optimisme en het nooit klagen over de vele transfusies die hij in de afgelopen weken, maanden al heeft moeten ondergaan, zetten mij weer met twee voeten terug op de grond. Nou ja, met één voet en een gipsen been dan. Als hij er zo in staat, wie ben ik dan om bij de pakken neer te gaan zitten?

Later deze week mag ook mijn gips van mijn voet en doe ik voorzichtige weer de eerste stapjes met twee voeten in plaats met één. Het voelt gek. Stram en stijf. En vooral wankel. Erg wankel.
In de auto terug naar huis horen we dat Donald Trump de nieuwe president van Amerika gaat worden. Hoe heeft dát nu kunnen gebeuren?

De wereld is aan het veranderen. In het groot en heel dichtbij.
Ik ben bang dat ik nog wel even mijn evenwicht zal moeten zoeken de komende tijd. Maar oefening baart kunst. Hopelijk ook voor Trump. Maar het allermeeste hoop ik dat de onzekere situatie van middelste weer steviger wordt. Nu we weten welke kant we opgaan.
Wankel, maar onderweg!

wankel

47 gedachten over “Wankel

  1. vreselijk, alle dingen komen in drie zei mijn moeder vroeger altijd, of het goed of slecht nieuws is, ..pfff, heftig hé,
    dikke knuffel gwennie en doorgaan hé, ook al is het wankel, niet opgeven.
    xxx

    Like

  2. Poeh… Wat een diagnose. Maar middelste heeft een goed punt. Als je weet in welke richting je moet gaan, kun je sneller steviger doorlopen. Veel respect voor het feit dat hij dat ziet in zijn situatie en zo positief kan zijn.
    Heel veel sterkte voor hem, voor jullie, voor jou en je voet. Om meteen weer zoveel te moeten dragen.

    Like

  3. Dat is heftig, maar beter een diagnose dan geen diagnose. Er ligt een lange weg voor hem en jullie, gelukkig heeft hij een kans!
    Ik hoop en bid dat het goed komt en in gedachten geef ik je een dikke knuffel. X

    Like

  4. Och nee toch…dat het dan toch de variant blijkt te zijn die eerst uitgesloten werd. Wat een horror scenario.
    Maar je middelste heeft gelijk: als bekend is wat het is, kan er gericht gewerkt worden. Fijn dat hij zo geduldig en optimistisch is, dat helpt een hoop in het proces. Ook fijn dat jij weer beter “uit de voeten” kunt.
    Hoop echt dat er snel een goede behandeling komt voor je zoon en dat hij kan gaan werken aan zijn herstel.
    Ik wens jullie allemaal heel veel sterkte en liefde!
    Janny

    Like

  5. ‘Gelukkig’ is er een diagnose nu en liggen er behandelplannen klaar. Nu kunnen jullie tenminste de strijd aangaan. Heel veel sterkte lieve Gwen. Zorg dat je je eigen zorgen en verdriet niet allemaal alleen probeert te dragen hoor! Zijwieltjes zijn soms fijn.

    Like

  6. Lieve Gwennie, eindelijk een diagnose. Er moet mij van het hart om je te attenderen op het feit dat onze nationale zwemtrots uit het verleden, Ada Kok, deze ziekte al heel lang heeft.
    Misschien heb je er iets aan om dit te weten…….

    Veel liefs en warmte in deze grauwe dagen, Yvonne

    Like

  7. Dat het nu toch deze optie blijkt te zijn, voelt aan als verloren tijd. Ik hoop van ontzettende ganser harte dat de behandeling zal aanslaan. Hopelijk kan Middelste de energie ervoor opbrengen. Alle sterkte voor deze zware tijd.
    Lieve meelevende groet ♥

    Like

  8. Poe zeg … maar toch nog ‘ze denken’ of is het echt definitief? Ik snap dat een diagnose weten beter is dan onzekerheid, nu kan er gehandeld worden. Maar toch hadden we het allemaal graag heel anders gezien nietwaar?

    Sterkte!

    Like

  9. Heftig, heel heftig allemaal, maar jullie weten nu waar je aan toe bent. Die onzekerheid is vreselijk. Nu jullie dit weten kunnen jullie ook full force het gevecht aan gaan – je weet eindelijk waartegen je vecht. Heel veel sterkte voor jullie allen.

    Like

  10. Misschien wel wankel, maar je staat, net als de diagnose; het weten, hoe wiebelig misschien ook nog, op dit moment… En misschien sta je dinsdag al wel weer iets steviger dan nu, met net dat beetje meer kracht, in welke vorm dan ook, waarmee jullie allemaal verder gaan…
    Hele dikke knuffel Gwen, de kaars blijft branden en ik denk aan jullie xxx

    Like

  11. Eindelijk dan een diagnose.
    Eindelijk gericht werken aan herstel.
    Want daar doe je alles voor!!
    Sterkte met zijn allen.
    Mijn zoon Jeroen zegt altijd, “alles komt goed”.
    Hoeveel alleskomtgoedkaartjes ik al niet van hem heb.
    Nogmaals, heel veel sterkte lieve Gwennie, voor jullie allemaal.
    xxxx

    Like

  12. Al is een definitieve diagnose misschien een fractie beter dan helemaal niet weten wat het is, het is toch rotnieuws! Ik wens jullie heel veel sterkte toe!

    Like

Geef een reactie

