Eigen plekje

Ruim vijf jaar geleden vielen we als een blok voor een klein huisje. Een arbeiderswoninkje tussen mega-huizen en mooie boerderijen. In de mooiste straat van ons dorp. Wat ons betreft.
Het voordeel van dit kleine huisje was vooral dat het betaalbaar was, ondanks locatie en straatbeeld. Het nadeel van dit kleine huisje was dat het… ehm… oud was. Oud als in: gebouwd net na de eerste wereldoorlog, nog ruim voor de tweede. En daar vielen wij wel voor.
Het eerste jaar hebben we vooral op de benedenverdieping aangepakt. Dubbel glas leek ons noodzakelijk, net als een redelijke wc. Kookplekje werd ruime woonkeuken door middel van een aanbouw. Huiskamertje met grote open haard werd mooie kamer met houtkachel en openslaande deuren naar de tuin. Garage werd omgebouwd tot bijkeuken en tweede badkamer. Op de eerste verdieping werden de slaapkamers bewoonbaar gemaakt, de 2e badkamer werd voorzien van wit sanitair en dito tegels in plaats van het groen wat er inzat en omdat we toch bezig waren werd de vlizotrap naar de zolder vervangen door een vaste trap.
Daar hield de verbouwing zo’n beetje op. Niet alleen omdat de bodem van de geldpot in zicht kwam, maar ook omdat de energie en zin een beetje klaar was. We hadden bijna een jaar in de stof en het puin gezeten en dat was genoeg. Bovendien gingen er kinderen op kamers en daar moesten ook de nodige middelen naar toe.
Eind vorig jaar besloten we: we pakken het weer op. Er zijn best nog wat slagen te maken in dit huisje.
Zichtbaar en onzichtbaar.
En dus gingen we naar de zolder.
Die was vooral koud. Verwarming was nooit nodig, want een vlizotrap nodigt natuurlijk niet echt uit om op zolder te gaan zitten. Doordat wij er echter een vaste trap in hadden gezet, werd de zolder sneller bereikbaar. Maar de warmte vond de weg ook! Naar zolder… Daar moest iets aan gedaan worden. Iets met milieu en zo…
Dus… het huis werd in de eerste week van dit jaar geïsoleerd. Zowel spouwmuren als dak moesten eraan geloven. Ooit hadden we al twee dakramen laten plaatsen, dat nodigde ook wel uit om verder te gaan richting logeerkamer.
Afgelopen week naderde we het eindpunt van de verbouwing.
En mijn hart kriebelde.
Dit was niet alleen een mooie logeerkamer, dit was de meest ideale schrijfkamer die ik kon verzinnen! Mijn lief had ooit wel plagend gezegd dat het lage raam speciaal voor mij was, zodat ik kon dromen en schrijven tegelijkertijd, maar nu het plekje bijna klaar was, zag ik het zinvolle van zijn plagerijtje in.
En dus richtten we gisteren de zolder in, speciaal voor mij.
Ik heb mijn eigen plekje in dit heerlijke huis! Wat ben ik een geluksvogel!!

zolder1 zolder2

 

 

 

 

 

 

 

 

zolder3

zolder4

42 gedachtes over “Eigen plekje

  1. En weer een stukje droom waar gemaakt, wat goed! Het is heerlijk om zo’n plekje te hebben, en ik heb er ook eentje, maar bij mij, ik eindig toch meestal in de woonkamer, of misschien van de zomer straks weer, als ik weer met de zon op sta in de vroegte, komt namelijk ook omdat die kamer op de oostkant ligt en de zon daar nu al weg is, en het koud is, zit wel verwarming in, maar toch, lol.

    X

    Like

  2. Wat een prachtig plekje heb je daar! Grappig ook dat iedereen de term ‘oud’ anders interpreteert. Zo woon ik in een prachtig stukje nieuwbouw in Amsterdam, opgeleverd in het jaar 1892. 😉

    Like

    1. Dat is het inderdaad! Net of ik weer kind ben en mijn eigen kamer in huis heb! 🙂
      Als je de ruimte hebt… ik kan het je aanraden! Maar met een kleine op komst… 😉

      Like

  3. Dit levert niet alleen mooie dagdromen maar ook heel veel inspiratie op! Het is dat ik niet jaloers ben, anders zou ik het nu worden (-:
    Lieve groet en geniet maar veel van je eigen plekje ♥

    Like

      1. Jazeker, ik heb ook een eigen kamer hier in huis.
        Moet ik wel tijdelijk delen met kleindochter van bijna drie, maar met liefde! De kleuren van mijn kamer zijn rood,zwart, creme. Parket op de vloer.

        Like

  4. En vanaf je schrijftafel zie je de seizoenen voorbijtrekken merk ik, wat heerlijk! Het is daardoor vast ook een inspirerende plek. Ik kijk uit naar de schrijfsels vanop je nieuwe werkplek:)

    Like

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.