50, so what? #10 van de 52 boeken, samengesteld door Linda de Mol

Geen betere week om dit boek te lezen dan de week waarin de grote vijf-nul, oftewel het onomkeerbare middelpunt van mijn leven, het Sarah-gevoel of – zoals één van de kinderen het gekscherend noemde – de beginnende oma-leeftijd in zicht kwam. (Ik heb voor de veiligheid nog maar even niet geïnformeerd of ik ergens rekening mee moet gaan houden, maar dat terzijde…)
Vijftig. Als in… 50!
Ik vind het wel gaaf eigenlijk. Niemand kan mij nu serieus nog wijs proberen te maken dat ik het allemaal écht nog niet weet, of  dat ik me moet gedragen op die ene manier omdat het nu eenmaal zo hoort. Nee, ik ben 50 en ik heb de wijsheid in pacht! Ik heb gezocht en ik heb de mosterd gevonden. Ik weet hoe dingen werken (en vooral ook: hoe niet!). Ik hoef me de les niet meer te laten lezen door een snotneus die denkt te weten hoe ik mijn leven moet leven. Ik ben ik en dat is heerlijk!
Dit soort ‘wijsheden’ kwam ik ook allemaal tegen in het boekje dat ik vanwege mijn lijst gepland had te lezen in deze speciale week. Een aantal verhalen sprongen eruit.

Zo heeft Kluun echt een kijk op 50 worden die me erg nauw aan het hart ligt.
‘…Van mijn dochters heb ik geleerd dat je als man, zeker als oudere man, nooit – ik herhaal: nooit – je broek moet ophijsen in gezelschap. Wil je een man op leeftijd herkennen, hoef je alleen dáárop te letten. Een twintiger of dertiger zal nooit zijn broek ophalen.’
Meiden, need i say more? 😉

Ook Cécile Narinx heeft een leuke opsomming schrikbeelden en icoonvoorbeelden voor vrouwen rondom hun 50e leeftijd.
Wat wel en wat vooral níet te doen als je de 50-grens gepasseerd bent.
Hilarisch! Ik moest stiekem toch iedere keer weer terugdenken aan het laatste seizoen van De Mol, waarin de legging een veelbesproken onderwerp was.
Grote *tip* van Cécile: kies een look naar een voorbeeldvrouw van je. Neem bijv. Robin Wright en vraag je bij alles wat je koopt af: zou zij dit nu ook kopen? Eigenlijk is de *tip* gewoon: kies een style en hou je daaraan! Sportief, casual, klassiek… ik noem maar iets. Dank voor het advies Cécile. Als jij mij nu Tide portemonnee toestuurt, zorg ik voor de rest!

Sylvia Witteman sloot de rij korte verhalen met een (voor haar zo kenmerkend) humoristisch stukje!
‘Nou ja, 50, 50… Dat is óók maar een getal hè? Ik vind het op z’n zachtst gezegd een beetje raar om daar van alles aan op te hangen. Opvliegers, overgewicht, spataderen, vermoeidheid, huilbuien, incontinentie, vaginale droogte… Je krijgt het allemaal maar naar je hoofd geslingerd opeens. …’

Ik sluit me er bij aan.
Het is maar een getal, hè. En ik voeg er voor het gemak nog maar even aan toe: je bent zo oud als je je voelt. (in mijn geval dus al jááááren 35! 🙂 )
50? So what!

50jaar

19 gedachtes over “50, so what? #10 van de 52 boeken, samengesteld door Linda de Mol

  1. Inderdaad ‘so what’…het is maar een nummer. Ach, soms voel ik me nog 25 ..en op sommige dagen komt de 75 dichter in de buurt; kom ik meestal toch uit op een goed gemiddelde nietwaar :-). Geniet nog even lekker na en nogmaals een heel mooi levensjaar gewenst xx

    Like

  2. En bovenal, gewoon ontzettend dankbaar zijn dat je gezond de 50 hebt gehaald. In het gesticht liggen veel mensen van onze leeftijd en zelfs van de leeftijd van de jongens, heel triest.
    50 is prachtig en net als jij voel ik me van binnen járen jonger 😉

    Like

  3. Nog 6 jaar en 5 maanden voor mij, hahahaha En ja ik zie er ook nar uit, 45 al 😉 Ik vind het heerlijk om ouder te zijn,en 35? Nee, in mijn hoofd ben ik vaak jonger, heel jong en stokoud in mijn hoofd, op een goede wijze, wat je zegt, de wijsheid in pacht beginnen te krijgen, hahaha

    Alsnog van harte gefeliciteerd Joolzz! Vijftig is het nieuwe 30 zeggen ze geloof ik, maar dat vond ik wel vreselijk, omdat het nog zolang duurde voor ik 40 zou worden, hahaha

    X

    Like

  4. Het is inderdaad “maar” een getal. En toch…… ik betrap mezelf erop dat ik met weemoed terug denk aan muziek uit de jaren 80 en 90; soms begrijp ik mensen van ergens tussen de 20 en 35 totaal niet, en na een avond doorzakken duurt het ongeveer 2x zo lang voordat je jezelf weer bent; maar verder, 50 is het nieuwe 39 ……..toch?

    Like

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.